Het Pentagon project

Pentagon boekdeel -1- toelichting

Boekdeel -1- is gecomponeerd in de periode december 2002 tot mei 2003.

Deel 1:
Andante
In dit eerste deel wordt duidelijk gebruik gemaakt van boventonen het stuk begint betrekkelijk rustig en heeft een meditatief karakter. De factor tijd komt hier ook tot uitdrukking (beweging van de muziek met de klok mee).

Andante
Met het monotone karakter van piano 1 : (de achtste noten)
zitten we in een sfeer van stilstaande tijd met een ondertoon van dreiging (luister naar de twee snel elkaar opvolgende zestiende noten).

Deel 2:
Adagio chiaramente
Hier beluistert u een impressie van de omstandigheden in Irak.
Eufemistisch uitgedrukt: voor de gewone burger zijn deze omstandigheden niet optimaal.

Deel  3:
Moderato – Allegro moderato-Moderato
Opstijgende kruisraketten vanuit verschillende locaties
Ook hier beweegt de muziek met de klok mee.
In het verloop van het stuk wordt de spanning steeds groter.
De muziek wordt steeds iets complexer.
Door modulatie (wisseling van toonsoort) wordt e.e.a. nog versterkt.

Deel 4:
Andante
Hierin een stukje min of meer chaos.
Onverwachte wendingen spanning en vlucht en achtervolging.

Deel 5:
Larghetto
Resultante van verwoesting.

Lacrimoso-Grazioso

Dolendo
Iemand zoekt verdwaast tussen puinhopen naar zijn familie.

Larghetto
Achtervolgingen, klokken (kwinten en sexten aan de discant van piano 4 en 5)  zijn duidelijk hoorbaar steeds terugkerende thema’s. 

Deel 6:
Allegro finale. 
Hulp vanuit het buitenland. Een melodie

Pentagon boekdeel -2- toelichting

Pentagon -2- is gecomponeerd begin juli  2003 en bestaat weer uit vijf delen en geschreven voor vijf piano’s.
Pentagon -2- gaat ook over oorlog en vrede in Irak .
Nu wordt meer gebruik gemaakt van het hele palet van het klavier.
Dit deel is vrolijker van karakter het gaat nu immers over een periode van min of meer vrede. 

Deel 1 :   
Allegro 
In dit eerste deel ontstaat onenigheid tussen piano 1 en piano 3 e.e.a.
wordt gesust door piano 2 . 

Deel 2 :
Dit werk is fugatisch geschreven.
Het is in een vrolijke zes achtste maat geschreven.
Het thema transformeert zich van majeur naar mineur. Zo ook in het dagelijks leven voelen we ons wel eens gelukkig maar ook soms ongelukkig.  

Deel 3 :   
In dit nummer wordt gebruik gemaakt van het hele palet van  het klavier . Soms is de muziek 12-stemmig.  

Deel 4 :
Ook een vrolijk huppelend meditatief nummer met een ostinato- bas, vermoedelijk heeft ook de zon mij in zo’n opperste beste stemming gebracht.

Deel 5 :
Zelf vind ik dit het mooiste nummer. Het heeft toevallig een commerciële ingrediënt                  

Pentagon boekdeel -3- toelichting

Pentagon -3- is gecomponeerd in augustus en september 2003 en bestaat weer uit vijf delen en geschreven voor vijf piano’s.
Pentagon -3- gaat ook over oorlog en vrede in Irak .

Deel 1:
A lost cause
In deze compositie is onder andere het Amerikaanse en Engelse volkslied verwerkt .
En een Iraaks  (folkloristisch) volkslied (= fokllnakhal ).
Het is actualiteitsmuziek en ook programma muziek dus in de muziek hoor je in feite de gebeurtenissen.
Dus de Engelsen en Amerikanen vielen Irak binnen en  ‘ontmoeten’  daar de Irakese cultuur.

Deel 2 :
An axis of evil
Dit is een zeer onstuimig nummer pianistisch lastig te spelen want het tempo is hoog.
In maat dertien komt de diabolis in musica om de hoek kijken.( de duivel in de muziek )
Bij muziekkenners bekend als verminderde  kwint.
In het midden deel een wat rustiger’ pseudo mooi stuk’ waarbij de wolf in schaapskleren (Saddam Hoessein) zich vermaakt met het ‘ vrouwelijk schoon’.

Deel 3 :
Image of Iraqi Koerdistan
Hierin is een prachtige folkloristische melodie uit Iraqi Koerdistan verwerkt voor de bekende vijf piano’s . E.e.a. wordt nog extra begeleid door de zarb ( = Irakese vaas trommel) wordt ook wel tombak genoemd en andere authentieke percussie instrumenten uit Irak .

Deel 4 :
Impression of Irak
Een  mooie folklore melodie hetwelk is verwerkt voor vijf piano’s met typische Irakese ritmische motieven zoals die gezongen en gespeeld worden in dat land. Ik ben er van overtuigd dat een Irakese vluchteling in ons land dit zal aanspreken.

Deel 5 :
Stabilization
Dit nummer begint en eindigt met trommel geroffel zoals  bij de Bolero van Maurice Ravel.. Met militair geweld vallen Spanje Polen Italië en Nederland Irak binnen u hoort dus simultaan de nationale volksliederen van deze landen, terwijl e.e.a. wel harmonisch verantwoord blijft.

Bij de pentagram opstelling van de piano’s kan de toehoorder straks zelf bepalen welk volkslied hij of zij wilt horen, zit u bijvoorbeeld tegenover piano 1 dan beluistert u het Italiaanse volkslied.

Pentagon boekdeel -4- toelichting.

Dit pentagon boek bestaat uit 3 delen.Het is gecomponeerd in oktober en november 2003.

Deel 1:
Na een jaar goed en regelmatig luisteren naar Irakese muziek ben ik geïnspireerd tot maken van een geheel eigen werk in de zin dat nu ook de Iraakse melodie nieuw is. 
Dit werk is eigenlijk een combinatie van klassiek – Irakese Folklore en een beetje popmuziek. 
Ook hier begeleid door authentieke Irakese percussie.
Dit werk wordt uitgevoerd met een Arabisch fluit en een Al’ud instrument . ( een Irakese gitaar of beter gezegd een luit uit de Perzische golf in de volksmond genaamd: oud.)

Deel 2 en deel 3:
In deze delen ga ik terug naar het oude Mesopotamië het land tussen de Eufraat en de Tigris met de oude goden….

Pentagon boekdeel –5- toelichting.

Dit boek bestaat uit 4 delen. Het is gecomponeerd in juni en juli 2004

Deel 1:
Xosewistekem
De compositie is geïnspireerd door een Iraaks-Koerdische melodie van Burhan Mufti.

Deel 2: 
De oorspronkelijke melodie is van Neriman: een bekende Koerdische muzikant.
De maatsoort is drie achtste en het tempo is hoog.

Deel 3:
Op een min of meer gelijke harmonie ontstaan verschillende melodieën die onderling wedijveren over eigen schoonheid.
De bedoeling is dat  uiteindelijk een melodie zou overleven .
De uitkomst is anders dan verwacht ….

Deel 4:
Chi Mali Wali
Geïnspireerd door dit traditioneel Irakese lied ( ¾ maat ) ontstonden twee verschillende harmonisaties.
Verrassend is dat bij de tweede harmonisatie een tweedelige maatsoort ontstond namelijk vierkwart afgewisseld met tweekwart .
Benadrukken van deze hemiool is een belangrijke taak voor de percussie.

De muziek is te beluisteren op soundcloud composities Het Pentagon Project

terug naar introductie Het Pentagon Project